WEKO3
アイテム
初等教育における教育目的と音楽ジャンルの関係
https://hju.repo.nii.ac.jp/records/1206
https://hju.repo.nii.ac.jp/records/1206f82c8b5d-9baa-41e3-9aad-dc542cd48eea
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-10 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 初等教育における教育目的と音楽ジャンルの関係 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Relationship between Educational Objectives and Genres of Music Materials in Elementary School | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 教材 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ジャンル | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 音楽様式 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 授業研究 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Materials | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Genres | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | style | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | lesson study | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
森保, 尚美
× 森保, 尚美
× Moriyasu, Naomi
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This study examines the relationship between educational objectives and music genres as prescribed for elementary education and clarifies what knowledge per music genre is required for classes. Two questions are posed in this research: Is there a relationship between the educational goals of elementary school music classes and music genres, and what are the knowledge items related to the music genre needed for the lesson? Therefore, I examined the literature in musicology on genre theory and analyzed the target language of current textbooks through text mining. Based on the examination, the following three facts were clarified. (1) Educational goals are related to genre and style. (2) The knowledge of the genre necessary for the lesson includes the characteristics and social meaning of the musical style. (3) It is useful for teachers to understand and select teaching materials and for children to recognize the diversity of music. |
|||||||||||
書誌情報 |
広島女学院大学人間生活学部紀要 号 10, p. 9-21, 発行日 2023-03-15 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2188-4439 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |