WEKO3
アイテム
エスノグラフィーの手法を用いた授業研究の試み ――M. Agar による「リッチポイント」の概念を援用して――
https://hju.repo.nii.ac.jp/records/1228
https://hju.repo.nii.ac.jp/records/1228553adbd5-e6bf-4def-a534-bd124c79c481
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-28 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | エスノグラフィーの手法を用いた授業研究の試み ――M. Agar による「リッチポイント」の概念を援用して―― | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Trial of Lesson Study Using Ethnographic Method ――Using the Concept of “Rich Point” by M. Agar―― | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | エスノグラフィー | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 授業研究 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 文化人類学的視点 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | リッチポイント | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 質的研究 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Ethnography | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Lesson Study | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Cultural Anthropological Perspectives | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Rich Point | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Qualitative Research | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
中島, 義和
× 中島, 義和
× Nakashima, Yoshikazu
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This study is an ethnographic lesson study that analyzed field notes recorded by observing the speeches and behaviors of teachers and students during fieldwork in a junior high school English class. The analysis was conducted from a cultural anthropological perspective. The perspective is the concept of “rich point” by an American cultural anthropologist, Michael Agar (1994). Using this concept, the author attempted to reconsider the class and the people who live there from a new perspective. As a result, the author found some elements that could be considered “rich point” in the class and in the interactions of the people in it. This qualitative study will show you a new method of lesson study and may be an effective way to understand that classes are not simple learning processes or activities, but that various events keep occurring in the space and time of the class, creating a culture of learning. | |||||||||||
書誌情報 |
広島女学院大学大学院言語文化論叢 号 26, p. 1-20, 発行日 2023-03-24 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 広島女学院大学大学院言語文化研究科 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |